get_queried_object(); $id = $cu->ID; ?>
Avatar photo

Det er med blandede følelser vi ankommer Googles hovedkvarter i Silicon Valley. På den ene siden er det litt gåsehudaktig å se Googles logo lyse opp på veggen på hovedkvarteret. Dette er tross alt en av verdens mest innflytelsesrike selskaper. Samtidig er det en av de som lagrer mest informasjon om brukerne.

Å ankomme campus sender tanken i en helt annen retning enn en arbeidsplass: Her er biljardbord og ishockeyspill i lobbyen, all american boys i hettegensere og kjærestepar hånd i hånd. I et hjørne sitter en ung mann og hopper på en boozoball, en annen ruller rundt på et skateboard. Og har du lyst på en kaffe er en espressobar ikke langt unna.

Google fortalte om hvordan de jobbet med sikkerhet. Over 90 prosent av alle epost som sendes er spam og anslagsvis 1/3 av alle PC-er er infisert. En sentral del av Googles sikkerhetsfilosofi er at sikkerhet ikke skal merkes. Vi fikk en gjennomgang av Googles sikkerhetsverktøy. Vi er her inne på et helt sentralt aspekt av all nettbruk; hvis et selskap får rykte på seg for å være usikkert kan løpet være kjørt.

Google samler inn enorme mengder data. Hensikten med besøket var ikke primært å diskutere saker vi har behandlet mot Google, som Google apps og boten vi ga dem for å ha samlet inn brukerdata ulovlig. Målet var å lære. Vi fikk en demonstrasjon av hva disse dataene kan brukes til, som å forutsi den årlige influensaen og finne den kjøreruten med minst trafikk. Slike tjenester er nyttig, og det ligger utvilsomt store besparelser i å effektivisere bruken av data. Fra er personvernståsted er det sentralt at bruk av data i størst grad brukes anonymt, at data minimaliseres og at data slettes. Her skilles personverntenkningen seg diamentralt fra Googles.

Det ble også tid til litt lek. Teknologi åpner noen helt unike muligheter til å sammenstille data. På Google trends er det mulig å finne nyttige, unyttige, morsomme og skumle trender. Så da det er bare å ta på seg hettegenseren og sette i gang, men husk personvernbrillene!